Tee sydänystävän teko ja jaa hyvää eteenpäin

Tee sydänystävän teko ja jaa hyvää eteenpäin
Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

Sydän- ja verisuonitaudit ja myös elintavat periytyvät kahta reittiä, geeneissä ja opittuna. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, miten voit omalta osaltasi huolehtia hyvien elintapojen periytymisestä eteenpäin. Lue lopusta vinkit sydänystävänpäivään!  

Vanha sanonta sanoo: minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Sanonta taitaa pitää erityisen hyvin paikkansa terveiden elämäntapojen kohdalla. Sydän- ja verisuonitaudit kehittyvät elämän aikana, pitkän ajan kuluessa. Siksi jo lapsuudessa opituilla tavoilla ja tottumuksilla on merkitystä. Tutkimuksissa on havaittu, että juuri lapsuuden ja nuoruuden vaikutus on yllättävän suuri, kun tarkastellaan esimerkiksi painonhallintaan liittyviä tottumuksia. Jos lapsuus- ja nuoruusiän lihavuus jatkuu aikuisikään, ylipaino aiheuttaa lisää sairauksia1. ”Kannattaa kuitenkin muistaa, että uusia elämäntapoja on mahdollista omaksua vielä aikuisuudessakin – kunhan motivaatio on kunnossa”, Hanna Partanen sanoo.  

Esimerkkinä toimimisesta motivaatiota  

Motivaation terveiden elintapojen ylläpitämiseen voi löytää vaikkapa hyvänä esimerkkinä toimimisesta. ”On myös itseä motivoivaa, kun voi toimia seuraaville polville malliesimerkkinä. Pojasta polvi paranee”, Hanna Partanen kannustaa. ”Nyt erilaisia kasviksia ja hedelmiä on saatavissa ympäri vuoden, kun vielä muutama sukupolvi sitten syötiin sitä mitä saatiin”, Hanna Partanen toteaa. Terveellisiä ruokailutottumuksia on siis entiseen verrattuna paljon helpompi toteuttaa.  

Yhdessä tekeminen tukee hyviä elämäntapoja 

Ystävänpäivänä voit miettiä helppoja ja hauskoja tapoja edistää omaa ja samalla ystävän sydänterveyttä. Yhdessä tekeminen on aina mukavampaa kuin yksin puurtaminen. ”Ihminen on laumaeläin ja saa tukea ja apua muilta. Lauman vaikutus on yllättävän suuri myös ruokailutottumuksissa, ja teemmekin usein tiedostamattomia valintoja lauman ohjaamana”, Hanna Partanen sanoo. Terveitä elintapoja noudattamalla voi vaikuttaa myös läheistensä ruokailu- ja liikuntatottumuksiin positiivisesti.  

Sairauden kanssa ei kannata jäädä yksin 

Omaa terveyttä mietityttävien asioiden kanssa ei kannata jäädä yksin. Hanna Partanen rohkaisee puhumaan terveydestä läheisille ja ottamaan tarvittaessa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin. ”Meillä on Suomessa ollut vahva pärjäämisen kulttuuri. Sota-aika selittää tätä paljon, sillä silloin ei pohdittu omia kremppoja tai henkistä hyvinvointia, vaan arki piti pitää pyörimässä”, pohtii Hanna.  

Moni voi myös ajatella, etteivät diabetes tai sydänsairaudet osu omalle kohdalle. ”Moni sairaus kuitenkin kehittyy pikkuhiljaa ja huomaamatta”, Hanna Partanen muistuttaa. ”Verenpainetta ja tiettyjä laboratorioarvoja seuraamalla saadaan kuitenkin hyvä kuva siitä, mitä sisuskaluissa tapahtuu. Mitä nopeammin muutoksiin reagoidaan, sitä helpommin tilanne saadaan hallintaan!”, Hanna sanoo. Moni kansansairauksistamme ei näy päällepäin ja on todennäköistä, että jollain tuttavallasi tai sukulaisellasi on samoja haasteita. ”Näissä sairauksissa ei ole mitään hävettävää!” Hanna toteaa. 

Tee sydänystävän teko ystävänpäivänä 

Ystävänpäivänä on totuttu hemmottelemaan läheisiä herkuilla. ”Tässäkään ei ole mitään väärää, sillä kyllähän sellainen piristää!”, Hanna Partanen muistuttaa. Mieti tänä vuonna, voisitko tänä vuonna tehdä sydänystävän teon. ”Kysy naapuria lenkkikaveriksi, kokeile uusia terveellisiä reseptejä ja jaa ne tuttavillesi vaikka sosiaalisen median kautta”, Hanna Partanen vinkkaa. ”Elvytä vanhat yhteiset ajanvietteet ja kaiva kaapista lautapelit tai pelikortit esiin”, Hanna jatkaa. Lapset usein nauttivat perheen yhteisestä ajasta. 

On myös hyvä sydänystävän teko muistaa ystävää vaikkapa viestillä tai sähköpostilla. ”Ihmisillä on perustarve tulla hyväksytyksi ja tarvituksi. Kerro siis ystävällesi, kuinka hän on sinulle tärkeä”, Hanna Partanen kannustaa. ”Ystäväni Maaret Kallion sanoin: ystävät ja lähipiiri ovat meille elämän tärkeitä turvavöitä ja on myös tärkeää olla toiselle se tärkeä turvavyö elämän kolareissa”, päättää Hanna. 

Hannan vinkit sydänystävänpäivään

  1. Kerro ystävällesi, että hän on tärkeä! 
  2. Kysy läheistä lenkkikaveriksi. 
  3. Kokeile yhtä uutta ja terveellistä reseptiä ja pyydä ystävä mukaan syömään!  
  4. Vietä aikaa pelaten tai leikkien läheisten kanssa. 
  5. Lähetä digikortti ystävälle! Voit ladata digikortin tästä.  

Viitteet:

  1.  https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00443 

MPR-FI-100050-DIA-02-2020