Älä särje sydäntä – tiesitkö, että tyypin 2 diabeteksella ja sydänsairauksilla on yhteys?

Älä särje sydäntä – tiesitkö, että tyypin 2 diabeteksella ja sydänsairauksilla on yhteys?

Tyypin 2 diabetes nostaa riskiä sairastua sydänsairauksiin. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, miten voit itse vaikuttaa sairastumisriskiisi. 

Diabetekseen liittyy monia lisäsairauksia, jotka vähentävät terveitä elinvuosia, alentavat toimintakykyä ja aiheuttava inhimillistä kärsimystä. Yksi merkittävimmistä lisäsairauksista on diabeetikon sydän- ja verisuonitaudit, kuten sepelvaltimotauti, aivovaltimotauti ja alaraajojen valtimotauti. Tyypin 2 diabeetikolla myös sydämen vajaatoiminnan ja eteisvärinän riski on suurentunut.  

Tutkimukset osoittavat, että diabetes kasvattaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin jopa 2–4-kertaiseksi1, ja 75 % diabeetikoista menehtyy sydän- ja verisuonisairauksiin2.  

On siis todella tärkeää, että tyypin 2 diabeetikko huolehtii myös sydänterveydestään. Onneksi sekä diabeteksen että sydänterveyden hoitoon tepsivät monet samat keinot. ”Tärkeintä on saada verensokeritasapaino hyvälle tolalle, jotta liitännäissairauksia ei syntyisi. Tämän saavuttamisessa auttavat terveet elintavat”, laillistettu ravitsemusterapeutti (TtM) Hanna Partanen kertoo.  

Aikuistyypin diabeteksen eli tyypin 2 diabeteksen puhkeamiseen vaikuttavat perimän lisäksi myös elintavat. Tutkimusten mukaan jopa onnistuneet elintapamuutokset, kuten laihduttaminen, liikunnan lisääminen sekä runsaskuituinen, niukasti kovaa ja kohtuullisesti pehmeää rasvaa sisältävä ruokavalio puolittavat riskin sairastua tyypin 2 diabetekseen, jos taustalla on 

heikentynyt glukoosinsieto tai suurentunut glukoosipitoisuuden paastoarvo3. Jo puhjenneen tyypin 2 diabeteksen etenemistä on usein myös mahdollista hidastaa elintapamuutoksilla.  

Hyvä ravitsemus auttaa hallitsemaan diabetesta ja ehkäisemään sen lisäsairauksia. ”Säännöllinen syöminen ja itselle sopivat annoskoot ovat syömisen hallinnan perusta, jolloin myös verensokeri pysyy tasaisena”, Hanna muistuttaa. ”Sydänystävällinen ruokavalio sopii myös diabeteksen hoitoon”, Hanna kertoo. Pienillä teoilla on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.”On hyvä käyttää paljon erivärisiä kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja suosia pehmeitä rasvoja kovien sijaan, ja käyttää vain kohtuudella suolaa”, Hanna sanoo. ”Terveellinen ruoka auttaa samalla ehkäisemään myös muiden sairauksien kuten syöpien kehittymistä”, Hanna lisää.   

Ruokavalion lisäksi riittävä liikunta ja uni ovat olennainen osa sekä diabeteksen että sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyä ja hoitoa. ”Jotta jaksaa kiinnittää ravitsemusasioihin huomiota, pitää unen ja stressinhallinnan olla kunnossa”, Hanna toteaa. 

Myös silloin, kun tyypin 2 diabetes on jo todettu, hyvillä elintavoilla voidaan hallita diabetesta ja ylläpitää hyvää hoitotasapainoa. Diabetespotilaan on hyvä seurata sokeriarvojen lisäksi painoa ja verenpainetta säännöllisin mittauksin. ”Kohonnut sokeri tai verenpaine ei yleensä tunnu miltään ja arvot selviävät vain mittaamalla”, Hanna muistuttaa.  

Tupakoinnin lopettamista tai ainakin sen vähentämistä kannattaa tupakoivan tyypin 2 diabeetikon harkita vakavasti. Tupakointi tekee verisuonille saman, kuin diabetes eli kalkkeuttaa verisuonia, nostaa verenpainetta ja kiihdyttää sydämen sykettä. ”Tupakointi lisää diabeteksen liitännäissairauksien syntymistä, kuten neuropatiaa (ääreishermovaurioriski) ja hidastaa haavojen paranemista”, Hanna muistuttaa.  

Elintapahoidon lisäksi edenneen tyypin 2 diabeteksen hoitoon yhdistetään usein lääkehoito, jonka avulla voidaan usein myös vähentää sydänsairauksien riskiä. Siitä huolimatta diabeetikon kannattaa pitää itsestään hyvää huolta. ”Lääkehoito on yleensä tukihoito elintavoille”, Hanna sanoo. 

Hanna Partanen kehottaa suhteuttamaan tavoitteet omien voimavarojen mukaisiksi. ”Usein motivaatio ylläpitää terveitä elämäntapoja lopahtaa, mikäli kurottelee kuuta taivaalta eli asettaa itselleen liian kovat tavoitteet. Esimerkiksi painon pudotuksen suhteen kannattaa ensin lähteä pienestä, vaikkapa viiden kilon pudotuksesta liikkeelle”, Hanna sanoo. Lisämotivaatiota hyvien elämäntapojen ylläpitoon voi saada pohtimalla terveyden merkitystä pidemmällä tähtäimellä. ”On hyvä pohtia, miten terveys ja hyvä toimintakyky vaikuttavat elämänlaatuun nyt ja vaikkapa 10 vuoden päästä”, Hanna jatkaa. ”Tärkeää on myös puntaroida omaa elämäntilannetta ja voimavaroja kokonaisuutena”, Hanna päättää. 

Hannan sydänterveelliset haasteet tyypin 2 diabeetikolle 

  1. Arkiliikunta

    Yritä kävellä 10 000 askelta päivässä! Päivän askeleet voi kerätä kokoon pienissä pätkissä ja arjen pienillä liikuntavalinnoilla. 

  2. Värikäs ruoka

    Sydänystävällinen ruoka sisältää runsaasti kasviksia. Suosi keitto-, pata- tai wokkiruokia, joihin kasviksia on helppo lisätä. Värikäs ruoka. Sydänystävällinen ruoka sisältää runsaasti kasviksia. Suosi keitto-, pata- tai wokkiruokia, joihin kasviksia on helppo lisätä. 

  3. Mittaa verenpaine

    Korkea verenpaine ei tunnu olossa, mutta erityisesti sydänterveyden kannalta on hyvä huolehtia, että paineet pysyvät kurissa.

  4. Nuku tarpeeksi

    Riittävä uni helpottaa painonhallintaa ja auttaa verenpaineen hallinnassa.

  5. Muista henkinen hyvinvointi ja läheiset!

    Rentoudu vaikka luonnossa tai läheisten kanssa. Lataa akkuja itsellesi sopivalla tavalla. Pidä stressitasot matalalla.

  6. Tupakointi

    Lähde rohkeasti kokeilemaan tupakoinnin vähentämistä tai sen lopettamista kokonaan. 

  7. Perhe ja ravitsemus

    Sydän- ja verisuonitaudit periytyvät kahta reittiä: geeneissä ja perityissä elintavoissa. Miksi et ottaisi tavaksi syödä hyvää, terveellistä ruokaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa ja antaa terveellisten ruokailutapojen periytyä eteenpäin.

Haluamme muistuttaa, että diabeteksella ja sydänsairauksilla on yhteys, ja että omaan riskiin sairastua diabetekseen ja sen lisäsairauksiin on mahdollista vaikuttaa elintavoin. 

Älä särje sydäntä, omaasi tai muiden, vaan pidä itsestäsi huolta. 


Viitteet:

  1. The New England Journal of Medicine: https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJM199807233390404?articleTools=true  
  2. THL: https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-lisasairaudet 
  3. Käypä hoito: https://www.kaypahoito.fi/nak05866  

PC-FI-100386-DM-10-2019