6 vinkkiä tyypin 2 diabeetikon jaksamisen tueksi

6 vinkkiä tyypin 2 diabeetikon jaksamisen tueksi

Tyypin 2 diabetes ei ole leikin asia. Siksi sitä sairastavasta voi joskus tuntua, että diabetes lisää riskiä melkein kaikkiin vakaviin sairauksiin ja sen hoito vie paljon aikaa ja vaivaa. Kun sairastaa pitkään, on luonnollista, että välillä tuntee myös väsymisen tunteita sen hoitamiseen.  

Juuri tämän takia on tärkeää varmistaa, että tyypin 2 diabetesta sairastavan elämänlaatu on hyvää. Kun elämänlaatu ja mieliala pysyvät hyvänä, jaksat hoitaa itseäsi paremmin, keskittyminen diabeteksen kielteisiin vaikutuksiin vähenee ja positiiviset tunteet lisääntyvät. Kukapa meistä ei haluaisi olla onnellinen?  

Tämä voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Tähän olemme kuitenkin koonneet joitain konkreettisia tapoja elämänlaatusi parantamiseksi, jos sinulla on tyypin 2 diabetes. 

  1. ASETA ITSELLESI REALISTISIA TAVOITTEITA 

Jokainen meistä tietää, miltä tuntuu, kun lääkäri kertoo, ettei hemoglobiinisi, ruokavaliosi, painosi tai muut elämäntapasi oikein ole kohdallaan ja asettaa tukun tavoitteita niiden raiteilleen saamiseksi. Ne ovat kaikki tärkeitä tavoitteita, mutta niiden alle ei pidä musertua, vaan ottaa askel kerrallaan.  

Jos verensokeritasosi ovat viime aikoina heitelleet, pyri selvittämään, miksi näin on ja mikä voisi olla heilahtelujen syynä. Jos käytät hieman ylimääräistä aikaa sen selvittämiseen, miksi verensokeritasosi usein laskevat ja nousevat, se voi auttaa myös lääkityksesi säännöstelyssä. Kun tiedät aiheuttajan, voit keskittyä pitämään verensokeritasosi tavoitealueen sisällä.  

Samalla lailla, jos sinulla on ollut haasteita joko painon pudottamisen, ruokavalion tai elämäntapamuutoksiin liittyvien asioiden kanssa, keskity pieniin lyhyen aikavälin parannuksiin. Pienet edistysaskeleet ovat helpommin saavutettavissa, kun törmäät kompastuskiviin, ja ne voivat antaa sinulle tarvitsemasi potkun ennen kuin jatkat pitkäaikaisten tavoitteidesi parissa.  

2. PIDÄ DIABETES HALLINNASSA 

Kuten jo sanottua, voi tuntua haastavalta kuulla lääkäriltäsi, että sinun itsesi myös tulee parantaa diabeteksesi hoitoa. On helppo ajatella “olevansa epäonnistunut”, kun sairaus puhkeaa tai ei pysy tasapainossa. Parantaaksesi tyypin 2 diabeteksesi hallintaa voi olla kuitenkin paljon tehokkaampaa pakottaa itsensä myönteisempään asenteeseen, kuten ajatella: “minä tulen paremmaksi”. Aloita näistä edellä mainituista pienistä askeleista uuden asenteesi lujittamiseksi – tuloksien saavuttaminen on paljon helpompaa lyhyellä aikavälillä.  

3. SYÖ TERVEELLISESTI 

Prosessoitu ruoka ei ole hyväksi kenellekään. Vaikka jotkut prosessoidut ruoat, joissa on lisättyä sokeria voivat antaa nopeaa mielihyvää, ne linkittyvät pidemmällä aikavälillä heikentyneeseen terveyteen ja voivat olla täynnä haitallisia lisäaineita.  

Diabetesta sairastavan on noudatettava terveellistä ruokavaliota, ja prosessoitua ruokaa tulisi syödä niin vähän kuin mahdollista. Jos syöt säännöllisesti prosessoitua ruokaa, aseta itsellesi saavutettavissa oleva tavoite vieroittuaksesi siitä.  

Tyypin 2 diabetespotilaan tavoitteena on ruokavalio, joka on edullinen glukoositasapainon ja painonhallinnan kannalta ja joka pienentää valtimosairauksien riskiä. Valtimosairauksien riskiin vaikuttavat erityisesti ruokavalion rasva ja hiilihydraattien laatu sekä suolan määrä. Painonhallinta on tärkeämpää tyypin 2 diabeteksessa kuin muissa diabetesmuodoissa.1

Katso videoiltamme ravitsemusterapeutti Anette Palssan tyypin 2 diabeetikon sydänystävälliset ravitsemusvinkit.

4. HARRASTA SÄÄNNÖLLISESTI LIIKUNTAA 

Tajuamme kyllä. Ellet erityisesti nauti liikunnasta, se voi tuntua enemmän suoritukselta kuin normaalit päivittäiset kotiaskareesi. Olemme kaikki varmasti myös kuulleet sekä muilta että itseltämme kaikki mahdolliset tekosyyt liikunnan välttämiseksi: “minulla ei ole aikaa”, “liikunta ei tehoa minuun” ja vaikka mitä.  

Totuus kuitenkin on, että liikunta on erittäin hyväksi ja tärkeää tyypin 2 diabetesta sairastavalle. Se voi parantaa verensokeritasojasi, auttaa painon pudotuksessa ja vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.  
 
Jos sinulla on vaikeuksia ajan löytämisessä, tee lyhyitä ja tehokkaita harjoituksia. Niistäkin on jo apua niin fyysiseen vointiisi kuin mielialaankin. Liikunnan harrastaminen kolmesti viikossa voi parantaa ylipainoisten tyypin 2 diabeetikkojen elämänlaatua. Myös käveleminen askelmittarin kanssa voi parantaa oloasi diabeteksen ja tavoitteiden saavuttamisen suhteen.  

5. MINDFULNESS 

Mindfulness-harjoittelu voi johtaa elämälaadun parantumiseen diabeetikoilla, sillä se vähentää masentuneisuutta, stressiä ja ahdistusta. Se on selviytymistekniikka, joka voi olla erityisen tehokas, jos olet viime aikoina tuntenut olosi ylivoimaiseksi diabeteksesi hoidon takia. Se voi auttaa ohjaamaan ajatuksiasi myönteisempään suuntaan.  

Mindfulness on myös kliinisesti liitetty verensokerin parempaan hallintaan sekä psykologiseen terveyteen.2

6. KÄY SÄÄNNÖLLISESTI VASTAANOTOLLA 

Tyypin 2 diabeteksen merkittävät lisäsairaudet eli sydän- ja verisuonisairaudet voivat pahentua, jos niiden hoito tai diagnoosi lykkääntyy. On myös tärkeää, ettei lääkärin määräämää lääkitystä omin päin muuta tai lopeta.  

Poikkeusaikanakin on erittäin tärkeää käydä lääkärissä tarkistamassa, että sydänlääkitys on kunnossa tai diabeteksen hoito tasapainossa sovitulla vastaanottokäynnillä, sillä tyypin 2 diabetes on sydämen ja verisuonten sairaus, joka vaatii säännöllistä seurantaa ja aika ajoin hoidon ajantasaisuuden tarkastelua.   

Jos hoitoon hakeutuminen paikan päälle omaan hoitopaikkaan mietityttää, niin kannattaa selvittää myös mahdollisuudet puhelin- ja etävastaanotolle pääsyyn. Terveydenhuollon yksiköissä on panostettu pandemian aikaiseen suojautumiseen, joten potilaiden ei tarvitse pelätä sairastuvansa koronavirukseen terveydenhuollossa tai sairaalassa ollessaan. Suomessa on myös edelleen normaalitilannetta vastaavat mahdollisuudet jokaisen akuutisti sairastuneen potilaan hoitoon.  

Äkillisissä sydänoireissa tulee edelleen hakeutua hoitoon viipymättä koronaepidemiasta huolimatta.  

Älä siis peru jo varattua aikaasi, jos sinulla ei ole koronaan viittaavia oireita ja hakeudu hoitoon aina tuntiessasi itsesi sairaaksi!  

Pidä itsestäsi huolta, myös poikkeusaikoina.  

Mitä vinkkejä suosittelisit muille diabeetikoille elämänlaadun parantamiseksi?  


Viitteet:

  1. Tyypin 2 diabetes. Käypä hoito -suositus. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2020 (viitattu 22.9.2020). Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi
  2. Mindfulness – Based Stress Reduction in Women with Overweight or Obesity: A Randomized Clinical Trial / https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.21910